بررسی تکنیک های خنک کاری ساختمان و ارائه روش های کم هزینه

09 شهریور ، 1399
مبلمان اداری آذران فضانما

گسترش شهرنشینی و ساخت مجتمع های مسکونی و ساختمان های مرتفع تؤام با در نظرگرفتن مسئله تأمین اقتصادی هوای مطبوع و مناسب با توجه به نیاز ساکنین ساختمان، موجب پیشرفت سریع تکنیک های سرمایش و گرمایش در نیم قرن اخیر گردیده است. ایجاد شرایط آسایش انسان در محیط های مختلف از طریق انجام یک سری عملیات متنوع بر روی هوای محیط از قبیل افزایش یا کاهش دما، رطوبت و گازهای مضر موجود در هوا صورت می گیرد.  بر اساس مطالعات صورت گرفته، سهم بالایی از مصرف انرژی در بخش های مختلف اقتصادی کشور به ساختمان های اداری، مسکونی و ... تعلق دارد. می توان به طور کلی سیستم های سرمایشی برای یک ساختمان را به دو گروه فعال و غیرفعال دسته بندی نمود. سیستم های فعال شامل دستگاه هایی است که با مصرف انرژی به سرمایش یک ساختمان می پردازند و اغلب از مصرف انرژی بالایی برخوردار هستند. از طرفی سیستم های غیرفعال شامل دستگاه ها یا تکنیک هایی است که می توان بدون مصرف انرژی و تنها با تغییراتی در ساختار ساختمان یا وسایل گوناگون به مصرف کمتر انرژی توسط سیستم های فعال پرداخت. در ادامه به ارائه توضیحات مختصری در خصوص این دو سیستم تهویه مطبوع پرداخته خواهد شد. 

سیستم های فعال:

در سیستم های فعال با مصرف انرژی توسط دستگاه های گوناگون به تولید سرما پرداخته می شود و بوسیله دیگر سیستم های مکانیکی، سرمایش ایجاد شده در فضای داخلی ساختمان به چرخش در می آید. از جمله مزایای این سیستم ها می توان به تأمین سرمایش موردنظر ساختمان های مختلف با توجه به ظرفیت سرمایش موردنیاز اشاره نمود. از طرفی میزان مصرف انرژی در سیستم های فعال بالا بوده که متعاقباً اتلاف انرژی و تولید آلاینده های زیست محیطی را به همراه دارد. 

سیستم های غیرفعال: 

در این سیستم ها به طراحی فضای داخلی ساختمان در راستای جلوگیری از اتلافات حرارتی پرداخته می شود که این امر منجر به بهبود میزان آسایش حرارتی داخل ساختمان برای ساکنین با حداقل یا بدون مصرف انرژی می گردد. خنک کاری طبیعی یا حذف گرما توسط عوامل خارجی، از جمله تکنیک های به کارگرفته شده در این سیستم ها است. می توان استفاده از کف پوش، دیوارپوش و پارتیشن در ساختمان و جانمایی پنجره ها جهت ایجاد چرخش طبیعی در فضای داخلی را از ایده های اصلی مطرح شده برای بهبود مصرف انرژی در این سیستم ها دانست. مزیت اصلی این سیستم هزینه بسیار پایین راه اندازی و استفاده از این سیستم است. از جمله معایب اصلی این سیستم، عدم قابلیت خنک کاری مناسب این سیستم در ساختمان با توجه به اقلیم های آب و هوایی گرم جهت دستیابی به دمای مناسب آسایش ساکنین ساختمان است.

بررسی تکنیک های خنک کاری ساختمان و ارائه روش های کم هزینهاز این رو می توان در ساختمان ها ترکیبی از سیستم های فعال و غیرفعال را در کنار یکدیگر استفاده نمود تا به کاهش هزینه های مصرف انرژی سیستم فعال کمک نمود و سبب بهبود الگوی مصرف انرژی در ساختمان گردید. 

امروزه تکنیک های جدیدی در زمینه بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر جهت سرمایش ساختمان به کار می رود که سبب حذف هزینه های مصرف انرژی در ساختمان می شود، چرا که می توان از انرژی خورشیدی و بادی برای تولید برق مصرفی سیستم های خنک کاری استفاده نمود. لازم بذکر است که استفاده از این سیستم ها تنها نیازمند هزینه اولیه نصب، راه اندازی و نگهداری می باشد.

متخصصین شرکت آذران فضانما، با سالها تجربه و فعالیت در زمینه صنعت ساختمان سازی نسبت به جدیدترین متدها و روش های طراحی ساختمان ها از هر جهت مطلع بوده و تلاش می کنند تا با انجام انواع تحقیقات علمی و عملی به ارائه بهترین راهکارها در استفاده بهینه از محصولات آذران فضانما و آفن بپردازند. متخصصین شرکت آذران فضانما به عنوان شرکتی پیشرو و پیشگام در صنعت ساختمان به ارائه ی محصولاتی در زمینه ی دیوارپوش ها، کف پوش ها وپارتیشن سعی در بهبود الگوی مصرف انرژی و افزایش بهره وری سیستم های خنک کاری دارد. همچنین آذران فضانما در تلاش است تا با پیاده سازی کلیه متدهای موجود در طراحی کلیه ی کف پوش ها، دیوارپوش ها و سقف های کاذب و ...، خود هزینه های مرتبط با مصرف انرژی را در کلیه  ساختمان های مسکونی تجاری و اداری به حداقل رساند. 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe