انواع پارتیشن اداری و مزایا و معایب آن ها

27 اردیبهشت ، 1400
مبلمان اداری آذران فضانما

بررسی مزایا و معایب انواع پارتیشن اداری

پارتیشن اداری یکی از ابزارهای مفید و کارا در تقسیم بندی فضاست. بسیاری از شرکت ‌ها و سازمان‌ ها دارای فضای وسیع و یک دست هستند که در این حالت کارکنان در کنار هم و در فضای مشترک کار می‌ کنند. برای جداسازی این فضا و ایجاد فضای خصوصی برای هر نفر می ‌توان از پارتیشن اداری استفاده کرد. پارتیشن اداری در انواع مختلف با قابلیت ‌های خاص هر نوع است که براساس نیاز و سلیقه مشتری طراحی و نصب می‌شود. یکی از محدودیت‌ ها در ساختمان ‌های اجاره‌ ای نبود فضای کافی است که با استفاده از پارتیشن اداری این مشکل قابل حل است.

انواع پارتیشن اداری  انواع پارتیشن اداری

پارتیشن اداری

پارتیشن اداری یکی از جدا کننده‌ های مفید برای تقسیم کردن فضاست. این پارتیشن‌ ها برای زیباسازی، بهبود فضا و استفاده مفید از محیط کار و اداره است. پارتیشن اداری در انواع و رنگ ‌های مختلف و طرح‌ های گوناگون با قابلیت چاپ لوگوی شرکت بر روی آن وجود دارد. یکی از مزایای پارتیشن آسیب نرسیدن به فضای کف و دیوارها به هنگام نصب است. کارکنان هنگام کار درون اتاق ‌های ساخته شده با پارتیشن تمرکز لازم برای انجام کار را داشته و سر و صدای محیط موجب ایجاد مزاحمت در کار آن ها نمی ‌شود. پارتیشن‌ ها در اجناس چوبی، شیشه‌ ای، فلزی و غیره موجود است. طراحی بر روی آن ‌ها می‌ تواند منبت کاری، معرق کاری و سایر هنرهای تزیینی باشد که به سلیقه شما در طرح‌ ها و رنگ‌ های مختلف تولید شود.

مزایای پارتیشن اداری

از مزایای پارتیشن اداری می ‌توان موارد زیر را بر شمرد:

  • تقسیم بهینه فضا
  • تمرکز کارکنان هنگام کار و جلوگیری از سر و صدا
  • استفاده از فضاهای بزرگ با تقسیم بندی به فضاهای کوچک بدون آسیب به ظاهر ساختمان
  • امکان تغییر دکوراسیون و نورپردازی در ساخت پارتیشن
  • صرفه جویی در هزینه تغییرات در ساختمان
  • قابلیت متحرک و یا ثابت بودن پارتیشن که به صورت موقت یا دائمی قابل تنظیم است.
  • استفاده از پارتیشن به عنوان جان پناه هنگام بروز حادثه
  • صرفه جویی در زمان و سرعت ساخت پارتیشن از مزایای مهم آن برای شرکت ‌هاست.
  • کارکنان شرکت ‌ها با داشتن اتاق مجزا که با پارتیشن اداری ساخته شده است مدارک و اسناد خود را به صورت منظم بایگانی می‌ کنند و احتمال گم شدن یا درهم ریختگی اسناد بسیار کمتر است.

مزایا و معایب استفاده از پارتیشن های اداری مزایا و معایب استفاده از پارتیشن های اداری  

انواع پارتیشن اداری

کاربردی ‌ترین پارتیشن ‌های موجود در بازار پارتیشن ‌های تک جداره، دوجداره و شیشه‌ ای هستند. این پارتیشن ‌ها در همه فضاها و ساختمان ‌ها قابل پیاده سازی و طراحی بوده و با قیمت مناسب در اختیار مشتری قرار می ‌گیرند. انواع پارتیشن‌ های موجود در بازار علاوه بر موارد فوق، پارتیشن با شیشه‌ های سکوریت، پارتیشن ام دی اف، پارتیشن متحرک، پارتیشن شیشه ای و استیل، بلوک شیشه ‌ای و غیره است.

پارتیشن اداری تک جداره

پارتیشن اداری تک جداره از جنس ام دی اف و شیشه‌ ای در اندازه‌ های مختلف و طرح‌ های گوناگون موجود است که با توجه به نیاز و سلیقه مشتریان طراحی می‌شود. ارتفاع این پارتیشن ‌ها قابل تنظیم است و در اندازه‌ های کوتاه، بلند، نیمه بلند ساخته می‌ شود. این پارتیشن ‌های اداری در ارتفاع دلخواه مشتری طراحی شده و با دوام و استحکام بالایی قابل استفاده است. توصیه می ‌شود ارتفاع درب پارتیشن بیشتر از ۲ متر باشد. درب ‌های پارتیشن اداری در مدل ‌هایی تولید می‌شود که قابلیت نصب قفل و دستگیره و سایر ملزومات ایمنی را داراست. شیشه استفاده شده در این پارتیشن ‌ها به ضخامت ۶ میلیمتر در طرح ‌های ساده، سند بلاست و مات است که امکان حک کردن متن، نام شرکت و یا لوگوی مشتری یا فروشگاه بر روی آن وجود دارد. پارتیشن اداری تک جداره قابل جابجایی و کم هزینه است. یکی از معایب پارتیشن تک جداره این است که نسبت به حرارت و صوت عایق نیست.

پارتیشن اداری دو جداره

در سازمان ‌ها و شرکت ‌هایی که رفت و آمد ارباب رجوع و مشتری در آن زیاد باشد، سر و صدا و آلودگی ‌های صوتی فراوان است. برای بالا بردن ویژگی عایق صوتی پارتیشن به گونه‌ ای که سر و صدای محیط وارد اتاق کارکنان نشود می ‌توان از پارتیشن دو جداره استفاده کرد. پارتیشن دو جداره عایق صوتی است و استحکام آن بالاتر از پارتیشن تک جداره است. معمولاً در پارتیشن اداری دو جداره از شیشه ‌های دو جداره استفاده می ‌شود. با به کار بردن ام دی اف در پارتیشن دو جداره لبه‌ های ام دی اف عایق سازی شده و ضخامت پارتیشن نیز زیادتر است. این پارتیشن اداری نیز در ارتفاع ‌های مختلف قابل پیاده سازی است. ارتفاع پارتیشن در گردش هوای داخل اتاق و خارج از آن مؤثر است و میزان سر و صدای وارد شده به درون پارتیشن با ارتفاع آن ارتباط مستقیم دارد. نصب پرده کرکره برای پارتیشن دوجداره و شیشه ‌ای به طراحی آن زیبایی بخشیده و امکان ورود نور به اتاق به میزان لازم را فراهم می سازد.

پارتیشن اداری شیشه ای

پارتیشن‌های شیشه‌ای از نظر زیبایی نسبت به بقیه پارتیشن‌های اداری محبوبیت بیشتری دارند. پارتیشن اداری شیشه‌ای علاوه بر تقسیم بندی فضا باعث زیبایی اتاق کار شده و نور می‌تواند از بین پرده‌های کرکره نصب شده بر روی آن عبور کند. یکی از مزایای استفاده از پارتیشن اداری شیشه ای انتشار نور طبیعی در فضای کار است. استفاده از نور طبیعی علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی برق ماهیت زیبایی به اتاق کار می‌دهد. پارتیشن شیشه‌ ای برای محیط‌ های سازمانی انتخاب مناسبی است زیرا در زمان تولید و ساخت و همچنین هزینه آن صرفه جویی به عمل خواهد آمد. در زمان جابه جایی شرکت نیز می‌توان این پارتیشن ‌ها را جابجا کرده و به مکان جدید انتقال داد. دلیل دیگر استفاده از پارتیشن اداری شیشه‌ ای حفظ حریم خصوصی است. برای برگزاری جلسات در فضای خصوصی و بدون حضور عموم افراد می‌ توانید از پارتیشن شیشه ‌ای استفاده کنید. در صورت استفاده از شیشه‌های مات و یا طرح دار درون پارتیشن مشخص نیست. اگر از شیشه دو جداره استفاده شود سر و صدای محیط نیز به داخل پارتیشن وارد نمی‌شود. به طور کلی استفاده از پارتیشن شیشه‌ای علاوه بر مزایایی که گفته شد راهی برای شیک و لوکس شدن محیط کار شماست.

پارتیشن اداری‌ ام دی اف

هم اکنون در ایران پارتیشن اداری‌ ام دی اف ساخته می ‌شود. این پارتیشن نقاط قوت و ضعفی دارد که به بررسی آن می‌پردازیم. در پارتیشن ام دی اف ستون‌ ها و قسمت‌ های اصلی آن از آلومینیوم ساخته شده و برای ساختار ظاهری آن از ام دی اف و یا شیشه یا مواد دیگر استفاده می ‌شود. از مزایای استفاده از پارتیشن ام دی اف می ‌توان به اندازه‌ های مناسب شیت ام دی اف، برش و فرم دهی آسان، دوام و استقامت مناسب و تنوع طرح و رنگ اشاره کرد. ضعف و سستی‌ ام دی اف نسبت به آلومینیوم، همچنین مقاومت کم آن در مقابل حرارت و رطوبت و همچنین تغییر شکل ظاهری‌ ام دی اف در صورت استفاده از جنس نامرغوب، از معایب پارتیشن ام دی اف است.

دلایل استفاده شرکت‌ها و سازمان‌ها از پارتیشن اداری MDF

دلایل استفاده شرکت‌ها و سازمان‌ها از پارتیشن اداری ام دی اف عبارتند از:

  • ظاهر زیبا و تنوع طرح و رنگ برای دکوراسیون محیط
  • مقرون به صرفه بودن نسبت به سایر روش‌ها
  • قابلیت تغییر ساختار پارتیشن اداری‌ ام دی اف پس از پیاده سازی
  • سرعت در تولید و نصب
  • وزن مناسب پارتیشن اداری ام دی اف

دلایل استفاده از پارتیشن های اداری دلایل استفاده از پارتیشن های اداری 

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از صفحات زیر نیز بازدید کنید:

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe