ارگونومی در طراحی داخلی

15 دی ، 1399
مبلمان اداری آذران فضانما

ارگونومي علم مهندسي عوامل انساني است که از یک سو به سلامت انسان می اندیشد و از سوی دیگر به سمت افزایش تولید و بهره وری حرکت می کند. در این علم، برداشت و ادراک انسان از محیط پیرامون خود جایگاه ویژه ای دارد. در حقیقت ارگونومی علمی چند رشته ایست که به رابطه متقابل تکنولوژی، محیط و نیازهای روحی و جسمی انسان می پردازد و در پی سازگار ساختن محیط، تجهیزات، امکانات یا محصولات با کاربران بوده و علاوه بر توجه به پیشگیری از بروز صدمات و خطرات در محیط به دنبال تسهیل عملکرد است.

از این رو می توان اهداف ارگونومی را به صورت زیر خلاصه کرد:

  • ایجاد انگیزه در افراد
  • جلب رضایت افراد
  • بهبود و ارتقاء شیوه انجام کار
  • ایجاد محیطی خلاقانه و لذت بخش در خانه و محل کار
  • فراهم ساختن وسایل و امکانات و توجه به راحتی انسان
  • طراحی داخلی مناسب

آخرین اخبار و مطالب تکمیلی آذران را در این بخش دنبال نمایید

محیط کاری هماهنگ با اصول فنگ شویی

طراحی داخلی از دید روانشناسی

ارگونومی، پنجره ای رو به سوی طراحی داخلی

طراحی داخلی پیامد هم نشینی عناصر متعددی است که وجود برخی از آن ها الزامی و برخی دیگر جنبه‌ی تزئینی داشته و به لحاظ روانی تاثیر مثبت و اثر بخشی دارند و در صورتی که رابطه‌ای منطقی و مناسب میان این عناصر برقرار گردد، فضایی زیبا، دلنشین و کارآمد پدید می آید. در این راستا ارگونومیست ها به کمک طراحان و معماران داخلی آمده اند تا با استاندارد سازی ابزار، اشیا و در کل ساخته های دست بشر و استانداردسازی فضاهای داخلی، راهکارهایی در جهت کیفیت بخشی به زندگی انسان ارائه دهند.

در طراحی داخلی، ارگونومی با بهبود کارکرد فیزیکی و توجه به جنبه های اجتماعی و روانشناختی سبب می گردد تا فعالیت های روزانه با سهولت بیشتر و در محیطی امن تر انجام گیرد و با پرداختن به طراحی و نورپردازی، بافت و رنگ، محیط دلپذیر و مناسبی برای افراد فراهم می سازد. افزون بر این ارگونومی باشناخت شکل بدن انسان و درک ابعاد بدن او به طراحی داخلی مناسب تر منجر می گردد.

پیروی از اصول ارگونومیک چه در طراحی داخلی خودرو باشد یا طراحی داخلی خانه و محل کار یا ...، راهگشای بسیاری از مشکلات خواهد بود. به طور مثال صندلی هایی که طبق اصول ارگونومیک انتخاب می شوند قابل تنظیم هستند و جا پایی ارگونومیک دارند، نورپردازی ارگونومیک علاوه بر ایجاد محیطی چشم نواز مانع از ایجاد حس محدود بودن یا ابهام و هراس می گردد. نور پردازی ارگونومیک حتی می تواند به چهره ها گرمی و صمیمیت ببخشد.

بافت هایی که طبق اصول ارگونومیک انتخاب می گردند علاوه بر خلق محیطی راحت و زیبا دستیابی به عملکرد مورد نظر را فراهم می آورند، در رنگ هایی که بر اساس دستورالعمل های ارگونومیک به کار گرفته می شوند به ویژگی های روانشناختی انسان ها توجه شده است و رنگ هر فضای داخلی متناسب با آن فضا و افرادی است که با آن سر و کار دارند.

نکته آخر این که ارگونومی با کمک به  بهینه سازی فضا سبب دستیابی به مکانی می شود که فرد فارغ از خستگی ها و فشار های روانی در آن به کار، مطالعه، تماشای تلویزیون و یا استراحت می پردازد. پیروی از اصول ارگونومی در طراحی داخلی سبب ایجاد حس آرامش و راحتی و کاهش احساس خستگی می شود.

ارگونومی در طراحی داخلی

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe