آیا استفاده از کف های کاذب به کاهش سروصدا و تعدیل دما کمک می کند؟

09 شهریور ، 1399
مبلمان اداری آذران فضانما

کف کاذب که در اصطلاح به آن کف بلند شده نیز می گویند، بر روی کف های اصلی ساختمان نصب می شود. این نوع از کف ها عموما با کمک پایه هایی خاص به منظور ارتقا ارتفاع سطوح مورد استفاده قرار می گیرند. کف کاذب ابتدا به قصد استفاده برای استتار کابل های تاسیساتی مورد استفاده قرار می گرفتند اما بعدها در زمینه های مختلفی هم چون: تعدیل دما، کاهش رطوبت، سایش، متعادل سازی وزن ساختمان و... کاربرد پیدا کردند. کف های کاذب عمدتا با توجه به نوع کاربردشان، در طرح ها و جنس های مختلفی به بازار عرضه می شوند. پی وی سی، لمینیت، موکت و... از جمله رایج ترین انواع کف های کاذب به حساب می آیند.

کف کاذب

آشنایی با انواع کف های کاذب

همان طورکه گفته شد، امروزه در صنعت و تجارت از کف های کاذب در زمینه های مختلفی استفاده می شود. اما به طور کل می توان گفت کف های کاذب به 4 دسته مختلف تقسیم می شوند. این چهار دسته عبارتند از:

دسته اول

 این دسته از کف های کاذب به منظور پوشش کابل های تاسیساتی استفاده می شوند. استفاده از این دست از کف های کاذب به زیبایی هرچه بیشتر محیط و برقراری نظم در آن تاثیر به سزایی خواهند داشت. این نوع از کف های کاذب عموما درمجموعه های کامپیوتری و یا مخابراتی مورد استفاده قرار می گیرد و جنس آن غالبا از آلومینیوم می باشد. اگر چه به منظورکاهش هزینه های مرتبط، در برخی مجموعه ها از جنس چوبی و فولادی آن نیز استفاده می شود. این دسته از کف های کاذب تحمل بسیار بالایی نسبت به حریق و آتش سوزی دارند و از امنیت بالایی در مجموعه های کامپیوتری و مخابراتی که میزان کابل و سیم در آن زیاد است، برخوردار می باشد. این نوع از کف های کاذب قابلیت این را دارند که در زمان حریق دست کم تا یک ساعت بدون خطرزایی و ایجاد گازهای سمی دوام بیاورند.

دسته دوم

دسته دوم کف های کاذب برای انتقال دادن موادی هم چون: شن، ماسه و یا آب های سطحی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از کف های کاذب در فضاهای باز، کارخانه ها، مجموعه های ورزشی، استخرها، مناطق تحقیقاتی و... مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از کف های کاذب ضدزنگ، به گونه ای طراحی و تولید شده اند که از مقاومت بسیار خوبی در برابر مواد اسیدی و قلیایی برخوردار باشند.

دسته سوم

 دسته سوم از کف های کاذب در پروژه های عمرانی و ساخت و سازی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از کف ها به منظور سبک سازی ساختمان مورد نظر، استفاده می شوند. این نوع از کف های کاذب جایگزین بسیار خوبی برای عملیات زیرسازی سنگ های کف طبقات ساختمانی می باشد و می توان  آن را بدون نیاز به زیرسازی بر روی سطوح بتنی ساختمان نصب نمود. بهره گیری از این نوع از کف های کاذب می تواند وزن ساختمان را دست کم تا 10 درصد کاهش دهد. ضمن اینکه از این نوع کف های کاذب، در غرفه سازی نیز استفاده می شود و در سال های اخیر با استقبال بسیار زیادی روبه رو شده است؛ زیرا این دسته از کف های کاذب، بدون نیاز به هیچ نقطه اتکایی، استایی دارد و مقاوت و استحکام آن نیز در برابر بارهایی که از جوانب وارد می شود، بالا است. کف های کاذب مناسب برای امور ساختمانی نسبت به سایش، الکتریسته ساکن، رطوبت، دما و بارهای جانبی مقاوم می باشند؛ علاوه بر اینکه از زیبایی خوبی نیز برخوردار هستند.

دسته چهارم

 دسته آخر از کف های کاذب که امروزه کاربرد بسیار زیادی در امور ساخت و سازی پیدا کرده است، به جهت کاهش رطوبت و دما مورد استفاده قرار می گیرد. این دسته از کفپوش ها در قالب سرامیک، پارکت و... مورد استفاده قرار می گیرند. کف های کاذب عایق، گزینه بسیار مناسبی برای رهایی از حشرات  موذی در ساختمان های چوبی به حساب می آیند. امروزه با ازدحام جمعیت و افزایش زندگی اپارتمان نشینی، استقبال مردم از کف های کاذب به منظور رهایی از سرو صدا بسیار افزایش یافته است؛ ضمن اینکه می توان با استفاده از این نوع از کف ها، ساختمان را در برابر رطوبت نیز عایق نمود. این دسته از کف پوش ها به منظور نصب تجهیزات گرمایشی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. در شهرهای سردسیر با استفاده از این نوع از کف پوش ها، تجهیزات گرمایشی را در سطح زمین  نصب می کنند تا بتوانند میزان دمای محیط را افزایش دهند.

کف کاذب

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe