روان شناسی میز کار

11 شهریور ، 1399
مبلمان اداری آذران فضانما

انتخاب اشیا و لوازم فردی، ارتباط عمیق و نزدیکی با روحیات و خلقیات درونی هر فرد دارد. با بررسی این اشیا می توان به نوع نگاه و علاقمندی های افراد نسبت به زندگی پی برد و با اندکی توجه، حتی نقاط ضعف و قوت دیگران نیز قابل تشخیص است. با دقت و جستجو در این زمینه، می توان به سادگی، از رمز و رازهای موجود در اشیا پرده برداری کرد.

از آنجایی که محل کار، مکانی است که همه روزه افراد بیشترین ساعت روزشان را در آن می گذرانند، بخش عمده ای از وسایل مورد نیاز فرد، روی میز کارش قرار دارد و می توان با مطالعه در این بخش به شناخت کاملتری از شخصیت افراد دست پیدا کرد. در مجلات خارجی، از این موضوع با عنوان "حرف زدن میز کار و اتاق کار افراد" یاد شده، با این مفهوم که میز افراد می تواند حرف بزند و اطلاعاتی راجع به صاحبانشان در اختیار ما قرار دهد. 

برای مثال میزی که از وسایل شخصی عاری باشد، می تواند دلیلی بر کم بودن مشغله ی کاری و یا عدم رضایت شغلی فرد باشد. البته در نگاه اول نباید با ظواهر و تزیینات موجود بر روی میز اشتباه گرفته شود، اما با نگاهی موشکافانه می توان به اطلاعات دقیقی از روان شناسی میز کار دست یافت.

منظم بودن میز کار
هر چقدر میز کار افراد نظم و ترتیب بیشتری داشته باشد، فضا حالتی رسمی و اداری پیدا می کند که در نتیجه حسی ناآشنا به کارمند القا می کند در مقابل میز کاری شلوغ که پر از وسایل غیر ضروری و غیر کاری باشد، به گونه ای میتواند حس راحتی و امنیت را در افراد بوجود می آورد.

نظم یک ویژگی بارز شخصیتی بشمار می رود، تظاهر به منظم بودن برای افراد نامنظم و شلخته اغلب غیر ممکن بنظر می رسد، به عنوان مثال با پیدا شدن پوست شکلاتی پشت مانیتور و یا وجود کاغذ مچاله شده ای در کتابخانه این افراد به سادگی شناخته می شوند.

افراد مرتب و منظم، ظاهر و میز کار مرتبی دارند. توجه به این نشانه ها، شناخت و ادراک افراد را نسبت به محیط افزایش می دهد که در نتیجه ی آن کارمندان می توانند آگاهانه با یکدیگر در تعاملی موثر و پویا قرار بگیرند. 

یادداشت گذاری
افرادی که در و دیوار و هر گوشه کناری از اطراف میز خود را با نصب کاغذهای کوچک و متعدد پر می کنند، در زندگی شغلی و یا خصوصی خود فراز و نشیب و تلاطم بسیاری را تجربه می کنند که  اغلب احساس آشفتگی و خستگی را به همراه دارند.

ساعت رومیزی
افرادی که برای هر دقیقه از وقتشان ارزش قائلند نسبت به کسانی که بی توجه به گذر زمان، عمل می کنند، وجدان کاری و احساس مسولیت بیشتری دارند. دقت در شمردن دقایق کاری، نظم و وظیفه شناسی افراد را آشکار میکند. هرچند این موضوع می تواند اندکی وسواس را بهمراه داشته باشد. پژوهش ها نشان می دهد که کارمندان دقیق حدودا هر 15 دقیقه یکبار به ساعتشان نگاه می کنند و آن را در محدوده ی دید خود و در امن ترین قسمت میزشان قرار می دهند.

تصاویر خانوادگی
عکس های روی میز کار، می توانند  تعابیر و تفاسیر مختلفی داشته باشند. برخی افراد آن را کلیشه، و عده ی دیگری آن را ناشی از پیوندهای عاطفی قوی و خانوادگی  می دانند. عده ی دیگری، آن را مرهمی بر ناراحتی های ناشی از کار زیاد می دانند. احساس گناه بر اثر دور ماندن از خانواده می تواند عکسهای اینچنینی را روی میز کارمندان بیاورد. حالت صورت افراد در این عکسها حائز اهمیت می باشد. اگر صورت فرد به سمت دیگری متمایل باشد نشان از علاقه ی مستقیم به خود فرد و در صورتی که عکس تمام رخ باشد، هدف به یاد آوردن افراد عکس است.

المانهای الهام بخش
جملات الهام بخش، تصاویر زیبا و پوسترهایی از مناظر طبیعی اغلب می تواند برای کارمندان انرژی بخش تلقی شود. تحقیقات نشان می دهد که با استفاده از این ابزار، افکار و احساسات متعادل شده و نصب این تابلوها، از طریق کارمندان وظیفه شناس و هدفمند صورت می گیرد که در نهایت رضایتمندی و علاقه ی شغلی افراد را بدنبال دارد.

مجسمه ها، عروسک ها و کارهای دستی زیبا و خلاقانه بر روی میز کار، حس راحتی، گرمی و محبت را القا می کند، دانشمندان اینگونه المانها را «اظهارکنندگان گرمی بخش» می نامند.

مهمان نوازی
قرار داشتن دسته گل، گلدان، ظرف های شیرینی و شکلات و مواردی از این قبیل روی میز کار، که توجه سایر کارمندان را به خود جلب می کند، بیانگر احساس مهمان نوازی و خوشامد گویی فرد است. معمولا افراد برونگرا با این روش، تلاش می کنند تا فضایی صمیمی در محیط کاریشان پدید آورند.

شرکت آذران فضانما با اشراف کامل نسبت به این موارد تلاش می‌کند تا کلیه مبلمان اداری خود را به گونه‌ای طراحی و تولید کند که تمامی افراد با انواع سلایق و تیپ‌های شخصیتی بتوانند به راحتی از محصولات آذران فضانما استفاده کنند و با آنها احساس راحتی و آسایش خیال داشته باشند چرا که تحلیلگران آذران فضانما معتقدند که افراد به تنهایی  شخصیت واقعی و حس درونی خود را در انتخاب هایشان از قبیل اشیا و فضایی که در آن قرار می گیرند، دخیل می کنند. در صورتی که فرد در انتخاب هایش آزادی عمل داشته باشد، فضا را سازگار با روحیات خود می سازد تا در آن با احساس بهتر و آرامش بیشتری کار کند که لازمه‌ی این امر برخورداری از بهترین مبلمان اداری مثل مبلمان تولید شده توسط برند آذران فضانما، با قابلیت تطابق برای تمامی افراد است. حفظ روحیه افراد در محیط کار به پیشبرد روند کاری کمک میکند و فضایی شاداب و امن برای کارمندان به وجود می آورد.

در نهایت با آگاهی از زبان میزها و بررسی های روان شناختی هر فرد به تنهایی، می توان به شخصیت و خلقیات او اشراف پیدا کرد تا تعاملی سازنده در محیط و در میان کارمندان ایجاد شود.

روان شناسی میز کار

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe