تفاوت ديوارپوش پی وسی و ام دی اف چيست؟

20 مرداد ، 1399
مبلمان اداری آذران فضانما

تفاوت دیوارپوش PVC با دیوارپوش MDF  

تفاوت های دیوارپوش پی وی سی با دیوارپوش ام دی اف به شرح زیر می باشد. تفاوت دیوارپوش PVC با MDF در متریال های مصرفی این دو ماده می باشد که ام دی اف بر پایه ی چوب و پی وی سی برپایه ی پلاستیک طراحی و تولید می شود. 

تفاوت دیوارپوش پی وی سی و ام دی افتفاوت دیوارپوش پی وی سی و ام دی اف 

پایدار در برابر تغییرات دما

انواع دیوارپوش پی وی سی در مقابل تغییرات دما مقاوم هستند. البته اگر میزان تغییرات دمایی به حرارت بالا تبدیل شود، در این صورت نمی توان انتظار داشت که دیوارپوش پی وی سی به همان حالت اولیه باقی بماند. با این وجود گفته می شود که دیوارپوش های پی وی سی نسبت به دیوارپوش های ام دی اف، در برابر آتش سوزی مقاومت بیشتری دارند. در حالت کلی انقباض و انبساط زیادی ندارند و همین عامل دوام و مقاومت آنهاست. دیوارپوش های ام دی اف نسبت به حرارت حساسیت بالایی داشته و ممکن است مقاومت و تاب کافی را نداشته باشند. اما این نوع دیوارپوش ها نیز در مقابل انبساط و انقباض مقاوم هستند.

مقاومت در برابر تجزیه توسط عوامل بیولوژیکی

دیوارپوش های پی وی سی دارای ویژگی هایی از قبیل عدم پوسیدگی و عمر طولانی هستند. به این معنا که در مقابل عوامل تجزیه پذیر که عبارتند از اکسیژن و رطوبت، مقاوم بوده و براحتی دچار آسیب نمی شوند. از سوی دیگر رنگ آن ها نیز در مقابل این عوامل همچنان ثابت و پایدار می ماند. اما دیوارپوش های ام دی اف در مقابل عوامل بیولوژیکی همچون رطوبت به شدت حساس بوده و ممکن است پس از مدت کوتاهی پوسیده شوند.

عایق حرارتی و برودتی 

از آنجا که پلاستیک های فشرده یا پی وی سی در مقابل حرارت و سرما مقاوم هستند، مانع از عبور جریان هوا نیز می شوند. در واقع این نوع دیوارپوش از عبور جریان هوا جلوگیری کرده و در نتیجه هوای داخل ساختمان به همان حالت باقی می ماند و از هدر رفتن انرژی برودتی و حرارتی تا حدود 40 درصد جلوگیری می شود. دیوارپوش های ام دی اف نسبت به دیوارپوش های پی وی سی مقاومت کمتری در مقابل سرما و گرما داشته و براحتی هوای داخل ساختمان را عبور می دهند.

دیوارپوش پی وی سی و ام دی اف دیوارپوش پی وی سی و ام دی اف

سهولت در نصب دیوارپوش ها

برای نصب دیوارپوش های پی وی سی نیاز به کنده کاری نیست. بلکه این نوع دیوارپوش ها به وسیله ابزارهای خاص و با استفاده از پیچ و مهره نصب می شوند. بنابراین نه تنها دیوارهای ساختمان هیچ آسیبی نمی بینند، بلکه نصب دیوارپوش ها نیز در مدت زمان کوتاه و براحتی انجام می شود به طوری که می توان ۱۰۰ متر دیوارپوش پی وی سی را تنها در یک روز نصب کرد. همچنین در صورت تصمیم ساکنین می توانند دیوارپوش ها را برداشته و آن ها را تغییر دهند. در حالی که برای نصب دیوار پوش های ام دی اف به زمان و انرژی بیشتری نیاز است و در صورت آسیب و تعویض با سختی بیشتر نیز برداشته می شوند.

نظافت سریع و آسان و شستشو با آب

دیوارپوش های پی وی سی به دلیل مقاومت و نفوذناپذیری در مقابل آب، می توانند به راحتی با آب شسته شوند. به همین دلیل می توان به راحتی هرگونه لکه را از روی آن ها برداشت. همچنین این نوع دیوارپوش در مقابل حمله حشرات از قبیل موریانه مقاوم است. در حالی که دیوارپوش های ام دی اف به هیچ وجه در مقابل آب مقاومت ندارند و رطوبت عامل اصلی پوسیدگی آن هاست. بنابراین برای تمیز کردن آن ها نمی توان از آب استفاده کرد. همین امر نظافت دیوارپوش های ام دی اف را دشوار کرده است.

استحکام دیوار پوش ها

دیوارپوش های پی وی سی مقاومت کمتری نسبت به دیوارپوش های ام دی اف دارند. به همین دلیل گفته می شود برای مکان های پرتردد از دیوارپوش های mdf استفاده شود. از سوی دیگر دیوارپوش های پی وی سی، سبک تر بوده و حجم کمتری نیز دارند. همین امر موجب کاهش وزن ساختمان و در نتیجه مقاومت بالای آن در مقابل بلایای طبیعی و حوادث می شود.

هزینه و قیمت

دیوارپوش های ام دی اف هزینه بالاتری نسبت به دیوارپوش های PVC دارند. زیرا از نظر جنس طبیعی بوده و برای ساخت و همچنین طراحی و نصب آن ها، زمان و انرژی بیشتری صرف می شود. 

دیوارپوش PVC و MDF دیوارپوش PVC و MDF

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe